khimfalanius

Alla inlägg under september 2011

Av Khim Falanius - 15 september 2011 21:46

Oj oj. stackars mig.. hur ska jag klara mig. har inget internet hemma. Vi flyttar ju snart och internetabbonemanget gick ut den 15. Vad ska man underhålla sig med nu då?  Ska man umgås med familjen och titta på den hederliga tv.n och kanske dessutom få lite gjort?


Det tråkiga är att det inte blir till att skriva här mer på ett tag då. Denna härliga sajten Bloggplatsen har nämligen ingen app till iphone och inte heller ngt bra system att blogga från tele. Vill man göra det kostar det varje gång.  Detta för mig känns helt otroligt korkat. Ska jag betala för att blogga på deras sajt och dra in läsare som kollar på deras reklam.??

Men då vet ni iallafall att jag blir nog borta ett litet tag!


Jag fick inget samtal från läkaren idag gällande mina prover. Bra tänkte jag men kände ändå att jag ville prata med läkaren så jag ringde och fick tag på en sköterska. Då fick jag svaret att proverna är klara nästa vecka.  Så det blir nog bra med den saken! 


Nu ska jag hem och pussa på min man och är ledig tills på söndag. Gotte!

I morgon blir det nog en pizza och en kall öl. OCH vi ska äntligen hämta vårt fina köksbord som vi köpt på blocket för nån vecka sen. Jippie! Ska bara komma på hur jag ska ordna hem bordet och stolarna. Min man jobbar och jag  får inte köra släp med vår bil då den har krånglat lite.. Så wish me good luck!


Ha en underbar helg nu!

Stor kram    

Av Khim Falanius - 15 september 2011 03:37

Jag har under ganska lång tid känt mig så trött. Vet att jag har skrivit om det innan men den tröttheten som attackerar mig dagligen kan kännas helt övermäktig. Jag har hela tiden satt det i samband med att jag har småbarn. Men ska jag vara helt ärlig så har jag en glad och intensiv kille på två och ett halvt år som sover hela nätter och som sover middag på regelbudna tider.

Jag får sova allt mellan 6-9 timmar i sträck och mer om jag bara lär mig att gå och lägga mig i tid. Det har gått så långt att jag kan planera min dagar efter att få chansen och sova middag. Ska dock tillägga att jag har blivit så mycket bättre på att inte alltid sova middag.  Jag försöker verkligen med allt för att komma undan tröttheten.


Som exempel har jag kommit igång med träningen, äter vitaminer, dricker inte vidare ofta längre, äter så nyttigt som jag kan på vardagarna och försöker aktivera mig mer utomhus. Men nu vet jaginte riktigt vad jag ska göra för att få känna mig lite pigg..


Idag pratade jag med pappa och vi pratade lite om vanor och ovanor. Jag berättade att jag numera alltid är törstig. Jag kan dricka upp till 3 liter vatten om dagen och är torr i munnen hela tiden. Efter en stunds övertalning ringde jag till vårt unerbara Hälsan 1  (Läs ironi!) och frågade om jag kunde komma dit på fredag för att kolla sockret ifall att det kunde vara något sådant på gång. För första gången upplevde jag att de lyssnade på mig och sköterskan frågade 2 följdfrågor:


1: Är du trött även om du sover hela nätter?

svar: asgarv, haha jag sover helst alltid!


2: Har du fått sämre syn?

svar: tystnad.. hmm ok nu känns det inte så kul längre. För några månader sedan har min syn försämrats kraftigt. Jag kör helst inte i mörker och jag har svårt att se skillnad mellan vissa bokstäver på dataskärmarna på jobbet. Jag upplever att det är svårt att fokusera blicken och det är grumligt.  Jag ska på synundersökning nästa vecka är det planerat.


En och en halv timma senare sitter jag på Hälsan för undersökning och tankarna går till diabetes eller problem med bukspottskörteln (heter det så?)

Man tog flera rör med blod då det inte fungerade med urinprov. Svaren kommer i morgon och om läkaren inte ringer så är resultatet bra. Jag har så svårt för det arbetsättet. Jag ogillar att man inte får någon återkoppling alls.

Även om jag nu inte tror själv att det är något så är det ju skönt om man kan få proverna bekräftade och det är intressant att få höra vilka tester man tagit. Jag förstår attdet är mycket och göra men jag anser ändå att man kan få den feedbacken för att eventuellt kommentera vad det kan vara istället eller om jag ska lägga om något själv. Det känns som att hela systemet är uppbyggt på att ha så lite mänsklig kontakt som möjligt för att slippa merarbete.

 Man känner sig ganska osedd och avfärdad.

Vi pratade om att det skulle kunna ha att göra med att jag äter fiberrikt om jag kan.. känns sådär troligt. Har jag alltid kanske varit lite lat? Har jag alltid behövt sova mycket utan att reflektera över det? Ser jag sämre för att jag börjar bli gammal?


Tack för alla dessa naturliga orsaker till mina problem.

Om  läkaren inte ringer i morgon så vet jag..  jag är då offeciellt gammal och lat!

Tack för det Hälsan 1 =)


Är det någon som känner igen sig i tröttheten så är jag så tacksam för tips om vad man kan göra åt det?



Av Khim Falanius - 15 september 2011 03:15

Skrev att vi igår åt panerad torsk, potatis, morötter i ugnen och hemmagjord remoladsås. Tänkte kasta in receptet på såsen.


Jag har minnen från remoladsås när man va tonåring. Då va den starkt gul och jättegod. Så när jag skulle göra den här såsen köpte jag även en sås från Findus. Ifall att den jag skulle göra inte skulle locka smaklökarna. Jag testade färdigsåsen först och  den smakade bara kemikalier och tog över all smak  från fisken. Så den va inte en hit!


Däremot va den hemmgjorda såsen en hit. Jag är inte ett fan av fisk alls och har svårt även för torsk (trots att torsk inte smakar vidare mkt fisk) men såsen gjorde att det smakade lite lyxigt och fräscht.


Jag hittade receptet när jag googlade på remoladsås. Det finns en hel djungel så jag sammanställde det som kändes bra.


Recept

2 dl grekisk yoghurt
3 msk majonnäs
1,5  msk kapris
2 msk bostongurka
1 tsk torkad oregano

1 msk dijonsenap (ta gärna lite mindre och smaka av)
1 msk fryst persilja

salt och peppar

Jag avslutade med att hälla på lite honung för att få lite sötma i såsen

Serverades med kokt potatis som va ganska ordentligt saltade med flingsalt (onyttigt jag vet..) morötter som stekts i ugnen i lite olja, rikligt med citron och en klick sås. Hoppade salladen då morötterna fick ta fokus, så söta och goda


Smarrigt!




Av Khim Falanius - 13 september 2011 21:24

Så härligt att sätta mig ner efter en dag då man har hunnit med så mycket. Tiden har helt räckt till och jag kommer somna nöjd. Det enda jag inte gjort är egentligen att träna. Hoppas att kroppen har hämtat sig tillräckligt för att kunna köra ett pass i morgon. Jag tror minsann att jag hoppar min mätning och vägning den här fredagen som kommer. Jag såg så fram emot det men nu har jag haft så pass mycket feber att det har garanterat inte hänt något alls. Men det har ju inte gått upp heller (tror jag) så det är ju bra. Idag har jag dock haft lördag om man kollar på onyttigheten. Gött har det varit!


Idag va jag ledig och då blir Troy det med. Vaknade minsann innan honom i morse. Det är vuxenpoäng! Sedan blev det nenne (välling) i soffan och det enda som rullar på tv:n här hemma är Bärgan och Bilar. Jag köpte ju Bärgan igår. 30 minuters film för 99 kronor. Är inte det sjukt?? Men Troy är nöjd iallafall.


Så medans Troy hade barnvakt av tv:n städade jag upp och la i en maskin tvätt. Det blev lite dammsugning och så gjorde jag rent diskmaskinen. Blä va äckligt det är när man tar bort alla filter och rengör, lägger jag verkligen min disk här?


Troy va på superbra humör och han fick sin frukostmacka i vagnen idag. Det funkar alltid. Jag gör en macka i bitar och lägger i lite annat som frukt eller ett mariekex och han äter som aldrig förr. En flaska med vatten också och han sitter som ett ljus under hela promenaden och i affären är han knäpptyst. Alla knep är bra, bara dom funkar =)


Väl hemma blev det till en tidig middagslur och efter en timme vaknade jag och insåg att det va en timma kvar tills Linda och söta Annie skulle komma. Kände mig pigg och Troy fortsatte att sova så jag bakade lite kanelbullar. Åhh va gott det är.. tur man inte gör det så ofta för jag äter alltid så många. Har fått i mig 4 bullar idag. Mumma!


Söta Linda ärså fin gravid. Hon har några månader kvar tills det är dags för bebbe nummer två och hon är så fint gravid. Hon har en kalaskula men ser inte ut att gått upp så mkt mer alls. :åste erkänna att jag längtar efter att vara gravid. Jag är dock inte så förtjust i att vara just gravid men det är ju mysigt med själva familjegrejen. Enda fördelen med att inte vara gravid just nu är att när vi har vår första natt i vårt fina hus kan vi dela på en flaska bubbel   


När Tobbe kom hem lagade jag middag och idag testade jag  något nytt. Vi gjorde panerad torsk, potatis, ugnstekta morötter och hemmagjord remoladsås. (recept kommer i veckan) Det blev kanon gott. Jag har lite ångest för att laga fisk. Sist jag gjorde det va Maria från jobbet hemma på middag och hon tog de brända bitarna. (hon gillar dom, jag tvingade henne inte) Problemet va bara ett 40 minuter senare spydde hon och de bitarna hon tog va nog inte riktigt klara.. Oj.. Så idag va första gången efter det. Gick nog bättre den här gången.


Tobbe underhöll  Troy när maten lagades och jag unnade mig något när jag lagade mat idag som va lite för länge sen..


 


 

Och gott va det!

Tobbe av snäll och lät mig fricka 2 öl och han höll öldemonen tillbaka då han skulle köra. Zappa kände nog på sig va dsom skulle hända för han stog och smög..


  


Kan förstå den blicken för när vi va klara med hans spa behandling (hårborttagning) va det inte mycket kvar av honom..


  Lite arg av han nog   


Bilen hann visst städas under Zappas behandlingar och Tobbe gjorde något vi  länge pratat om.. Byta plats på bilstolen. Den har varit i framsätet sedan den dagen Troy kom och man har liksom bara låtit det vara så. Troy tyckte dock att det jättekul att sitta bak och vi kan få sitta som vuxna brevid varandra i bilen framöver. Försökte ta ett kort på Troy när han satt och bubblade av lycka men så fort kameran kom fram sa han -Men mamma, nä..


 

Nu har plutten somnat i soffan och jag o älsklingen ska tina en bulle och ta ett glas kall mjölk. det kunde varit värre!

Av Khim Falanius - 9 september 2011 08:53

Det känns som att den här veckan har varit 9 dagar lång minst. Skulle dock behöva 3 dagar till för att hinna sortera mina tankar. Den tragiska olyckan har tagit mycket tankeverksamhet och man funderar plötsligt på hur man själv skulle klara en sådan kris. Kan inte tänka mitt liv utan min fina Tobbe så det är nog bäst att inte ens tänka tanken.


Lite intressant är att Tobbe har fått en ny jobbar kompis som heter Simon, han är inte från stan och nyss inflytatd med sin sambo. Han va förförvånad  över hur hårt det tagit Jönköping med Livs bortgång.  Ablsout inte på ett respektlöst sätt utan mer förundrad över hur saker kan påverka en hel stad. Och det har det ju verkligen gjort. Man vill inte skriva för glada saker på facebook och man känner sig lite dämpad. Det är inte ofta man börjar gråta till dom lokala nyheterna. Idag har jag valt att inte titta på nyheterna alls utan att få lite gjort här hemma. Igår va en riktigt flitig dag ur packningssynpunkt. Att det kan vara så mycket att göra inför en flytt..


Listan idag:

Adressändra (kostade verkligen 430 kr! Dyrt tycker jag)

Ring:

Bankeryd ridskola

Lönekontoret

Jet

Telenor

Jkpgs energi

Habo energi

Volvia

Csn


Lägg upp min mosters byrå på blocket

Sms.a ny hyresgäst

Gå till jobb, skriv ut blankett, gå till Nordea med den


Laga lunch/middag

Ut och leka med Troy

 Jobba 17-03

Men annars har jag inget på listan =)


Önskar att jag mådde lite bättre för då hade jag kunnat gå till Media Markt och köpa Bärganfilmen till Troy. Han är helt galen i Bilar filmen och tittar gärna på den 2 gånger per dag. Han ska nästan uteslutande sova i Bilarpyamasen och favvoleksaken är Mac lastbilen. Tänk att man kan fastna så för ett koncept. Det enda som retar mig med filmen är när den är slut och man vill sätta på en av deras extramaterial så hoppar engelska in som språk och man måste ändra.. vilket problem va?


Just det, måste berätta 2 häftiga saker som hänt.


1: Troy tittade på filmen Bondgården häromdagen och när Otis (huvudrollen som är en ko) pappa dog så spelas det sorglig musik och alla går upp till hans grav och då satte sig Troy på knäna i soffan, underläppen åkte ut och tårarna började rulla. Han förstår verkligen och kan snappa upp känslor. Jag skulle göra det lite mindre dramatiskt men det gick sådär, jag började också gråta.. Nu blir det till att vara ännu mer noga med vad han ser på tv. Cartoon network går fetbort. De har helt sjuka barnprogram.


2: Tobbe tappade sin plånbok under semstern i Danmark. Igår kom ett vadderat kuvert addresserat till Tobbe. I det låg plånboken med alla kort. Tillsammans med ett brev från polisen gällande hittegods. Det bästa va att brevet va översatt med google och det stod: Vi eftersänder härmed din pung! Ha ha, han glömde sin pung i Danmark.. Det är nog därför vi inte är gravida ännu =)


Slutligen vill jag lägga in ett klagomål på denna veckan.. Min träning! Jag blir tokig. Har haft feber i flera dagar och har inte kunnat träna något alls. Känns sådär. Känns som att man missar så mycket och så är jag livrädd att tappa motivationen.  Jag har varit väldigt noga med maten den här veckan för att kompensera men ändå känner man sig lite så här:  


  


Ha ha.. luden och försupen! Har bara missat att dricka öl iveckan.. =)


Ha en bra helg nu alla. Kram



Av Khim Falanius - 7 september 2011 21:49

Jag är verkligen ingen hockeymänniska men det krävs inte för att förstå vilken förlust det är med Stefans Livs hastiga bortgång. Det känns overkligt. På något sätt så ser man honom som odödlig. Han ska ju stå på Kinnarps när han  är pensionär och berätta för ungdomarna hur det va på hans tid.


Det man tänker på allra mest är familjen. Hur förklarar man att pappa inte kommer hem igen. Hur hittar man styrkan att klara av vardagen utan sin älskade vid sin sida. Sen man själv fick barn har man fått lite annan referensram och allt känns så nära.


Jag och Troy följde med upp för att tända ett ljus för Liv. Jag har verkligen svårt att hantera allt va död heter. Jag blir som en svamp och suger åt mig alla känslor som sprids. Därför ville jag inte följa med först men då Tobbe skulle åka själv så ville vi med.


En dag som denna påminns man om att vara tacksam för det man har och vill inte missa en skund av sin familj.


  


En stor och vacker uppslutning vid Kinnarps.


  Lill plutten va med och tände ett ljus


Alla tankar går till liv och hans familj  och inte minst till alla som i många år sett upp till Liv och blivit inspirerad av hans ledarskap och personlighet.



Av Khim Falanius - 7 september 2011 10:39

Att vi ses på tok för sällan ..


Idag fyller världens sötaste Miss Tee hermansson 21 år. Det är en stor dag. Brösten har vuxit till sin rätta storlek och nu inser man att man fått gå på systemet i ett helt år.


Seriöst så är det så kul att höra hennes röst i telefonen, hon är så lycklig. Alla års med slit av plugg är färdigt och hojn har fått jobb i sin drömstad Göteborg. Göteborg skulle inte vara detsamma utan henne. Hon har även äntligen landat ett förstahandskontrakt på en lägenhet. Vet ingen som har kämpat i så många år och som har bott i så många olika lägenheter. Jag är så stolt över dig darling! det är nu ditt riktiga liv börjar, ska bli så kul att följa din framgånssteg!


Insåg ett tydligt tecken på att vi ses för sällan.. har typ inga kort på dig.. Så jag nappade ett från fejjan (anmäl mig inte..)

 

Du är så sjukt söt!

   Ha en underbar dag nu hjärtat!


Av Khim Falanius - 6 september 2011 20:50

Aldrig tidigare har det känts så naturlig och roligt som nu. Jag har kommit igång med löpträning och jag kämpar för att klara av att jogga en längre bit. Jag har aldrig tidigare klarat så långt som nu men det är en bra bit kvar.


Anledningen till att det kändes så rätt att sätta igång direkt nu va nog flera. Framförallt så är jag trött på att inte ha energi och känna mig pluffsig. Det låter lite hårt men jag menar inte alls att vara elak mot mig själv. Jag inser att jag inte är en storlek 36 och att jag kanske inte kommer vara helt tejt i kroppen någon mer gång. Man förändras. Det som känns viktigt för mig nu är att vara aktiv. Jag har en två åring som har mer energi än vad som jag trodde va möjligt och jag vill vara med honom. Jag vill inte fundera på när jag får sova nästa gång. Sen jag fick barn har jag tänkt så mycket på att få sömn. Det är inte rimligt att lägga så mycket tankekraft på längtan efter sömn. Det har redan blivit så mycket bättre med sömnbehovet och när klockan ringer lite efter 5 motiverar jag mig med en mening: Jag får bara sova i 1 timma till och jag vill träna istället! Det fungerar så otroligt bra.


Jag tror att det handlar om att jag rent mentalt är på ett ställe där jag aldrig förr varit. Jag älskar känslan av att stå på löpbandet och känna att jag kan. Jag älskar känslan av att våga gå ner på styrketräningen och känna att jag hör hemma där med. 


  



Jag tränar varannan dag och varierar passen helt i träningsformer. Men det ser ut som ungefär så här:

Dag 1: Ren kondition med ofrivillig intervall då jag inte löser att springa hela tiden.

Dag 3: Uppvärmning med lätt jogg och sedan styrka, armar, mage och rygg (Tack Feyyat för hjälpen)

dag 5: Kondition, löp, cykel och cross trainer

dag 7: Spinning


Sedan fortsätter det i blandad kompott. Mellan träningsdagarna kör jag på aktiv vila, det vill säga gärna en lång promenad.


Jag skippar gymet vissa dagar och kör på en snabb power walk promenad innan frukost.


Än så länge fungerar det helt suveränt och är så roligt men den 25 den här månaden går mitt gymkort ut. Det känns så tråkigt då jag aldrig har trivts så bra på Nordic club som jag gör nu. Jag älskar det!

Jag hade ju kunnat ha kvar kortet på bara styrketräning men tänkte inte på det så jag sa upp det... dumt..


Anledningen till uppsägningen och lite till träningen är att vi flyttar till Habo om 20 dagar. Vi har köpt hus! wihh! Och som grädde på den bakelsen så hoppas vi på ett syskon till Troy i framtiden och mitt mål är att vara i så bra form som möjligt innan det är dags.  Jag väger ca 5 kilo mindre nu än vad jag gjorde innan jag blev gravid förra gången men jag är i bättre form på andra sätt. Starkare och bättre kondition så det är det jag hoppas förbättra ännu mer.


Som ni förstår på ovan inlägg är det mycket som händer nu. Jag kommer självklart lägga ut bilder på huset när det är dags men inte ännu :)


Nähe, kanske sova nu, tänkte sova bort febern som kom under natten. Blä för feber.. sabbade min träning helt i morse..

Sov gott!


Ovido - Quiz & Flashcards