khimfalanius

Alla inlägg under mars 2012

Av Khim Falanius - 17 mars 2012 17:19

Jag är så redo för lite sommaroch sol eller ska jag vara ärlig så föredrar jag nog vår och sol. Den här sommaren kan nog bli lite tung på flera sätt. Beräknat datum för våran lilla bebbe är 25 augusti men som tur är har vi numera vår egen tomt och altan =) Tanken är att ta över Troys uppblåsbara pool och sitta där med slangen och svalka kroppen! Troy kommer nog inte få plats samtidigt som jag men vi kan turas om. Finns det hjärterum finns det stjärterum!


Vi har insett nu efter husköp och ändrad familjestorlek att pengar hade varit gott att ha! Det är så mycket att göra, man vill ju renovera upp huset så som man vill ha det. Inte nog med det ska vi måla om vårat svarta hus till antikgrått men vi har nog blivit lite visare och insett att den här sommaren får vi nog hoppa det. Däremot så ska vi lägga pengar på altanet och trädgården. Som det är nu äger vi liksom inga sådana saker alls.

Förutom altanen så ska det sättas upp staket och byggas solskydd så får lite avskärmning från grannarna. Vi ska ta oss i kragen och gå in och berätta om våra planer för dem så vi inte får grannfejden efter att bara bott där i knappt ett halvår..


Jag har nu också fått lära mig vissa saker som får mig att inse att jag kanske egentligen borde vara miljonär. Som tex, staketet och solskydden kan man inte måla förrän nästa år och skulle man köpa det vitt direkt så har man plötsligt en mycket dyrare nota att betala. Jag har också insett att renovera ett rum gör man inte på 1 månad och inredningen till det nyrenoverade  rummet kostar mer än vad man lägger undan på en månad. Det sköna med dessa insikter är inte att det får ta den tid det tar utan att jag måste spela mer på lotto och andra spel. Jag säger alltid att jag aldrig vinner något men i sanningens namn så spelar jag ju ingenting heller. Så nu är det dags för den första vinsten, jag nöjer mig med en vinst på 200 000  så att jag kan måla huset, byta fönster och sätta in en insats i den öppna spisen. Det är väl inte för mycket begärt =)


Men nu åter till min altan som ska bli min oas i sommar! Jag har samlat på mig lite bilder på min inredning eller utredning kanske man ska kalla det. Själva altanen är ganska stor och tanken är att vi ska olja den med lite pigment. Pigmenetet ska gå åt det vita hållet men kommer nog bli mer åt det gråa hållet när det väl är klart. Det ska inte se målat ut på ngt sätt men bara bli lite roligare än vanligt trä. Vi har staket runt altanen (inte hela) och det är redan vitmålat av de förra ägarna, tack för det =)


Jag kommer lägga upp bilder sedan på före och efter. Min vänliga mor låter mig låna hem en av hennes datorer så att jag kan blogga och plugga hemma. Våran dator är kaputt och har varit det sedan vi flyttan in i spetember, det är bara en sån där sak man inte vill prioritera.

Hmm nu tappade jag tråden igen.. åter till altanen!



 

Egentligen vill jag ha allt typ vitt men det känns som att den färgen är bättre för rengöring och hållbarhet. Detta bordet och stolarna finns på Jysk för setpris 4000 kr. Tycker att det ser stabilt ut och självklart blir det dynor i någon fin färg på.

  2 solstolar känns livsviktigt och de ska vara sköna. Jag tänker att de här kan vara stabila då jag kommer väga lite mer i sommar. Dynan på ska självklart matcha bordets.. Priset på denna solstolen va ca 1300 kr  och är från Rusta. Eller ska man satsa på lite finare baden baden?


  Jag vill inte blanda för många träslag på samma yta men det här planteringsbordet ser mycket vitare ut i verkligheten än vad det gör på bilden. Pris 599 kr på Rusta


Lilla Troysan ska självklart ha en uppblåsbar pool att plaska i och sen måste han ju ha sina egna möbler när hans kompisar är på besök. Har egentligen 2 set jag väljer mellan.

  Det här kommer från Jysk och ligger på nästan 1300 kr. Det e så sött men jag tror att det kan ta lite för mycket plats. Det är nog finare att ha på en stor gräsmatta om man bor med lite större tomt än vad vi har. Men visst är det ljuvligt!


    Det lutar åt det här setet. Det kommer från Rusta och känns dyrt när man jämför med vad man får i för pengarna o det andra alternativet. Det här går på 599 kr för bordet och parasollet kostade ca 170 kr om jag minns rätt..

Slutligen måste man ju ha en sån här!   Jag inser att den är opraktisk i sin färg och jag kommer aldrig vinna den fajten mot min man. Så det blir en svart.. Men visst är den vita söt. Min man kommer tillhöra granntävlingarna om största grill i framtiden men i år blir det vackert en klotgrill. Åhh jag älskar den vita!

Detaljer med färg glada blommor är ett måste och stora krukor i olika storlekar ska inhandlas. Blomlådor till alla fönstrerna är ett nåste som kommer kosta en del. Tro dock att själva blommorna blir dyrast då mina fingrar är mer bajsbruna än gröna men det är bara att öva eller bjuda hem svärmor!


Åhh vad jag längtar tills altanen är färdig och nästa år blir det enn kall öl i handen till grillningen med. Den här sommaren blir det alkoholfria öl och kalla drycker med en del bakverk skulle jag gissa på! Får jämna ut det med promenader och lite spinning.

Nu har hockeyn slutat här hemma och vi ska äta tårta och fira far som fyller år i slutet av månaden. Vi är och hälsar på i Skåne och passar på att vila upp oss. Troy vaknar med en enda tanke och det är att gå ut till mormor och morfar. Vi är inte emot den tanken. Det är bara att öppna dörren och släppa ut honom, sen kan man sova en timme till   

Ha en bra lördag!

Kram Kram


Ovido - Quiz & Flashcards