khimfalanius

Alla inlägg under april 2012

Av Khim Falanius - 19 april 2012 07:58

Vissa dagar ska man bara dra något gammalt över sig eller helt enkelt ligga i fosterställning och böla. igår firade jag och min man sex år tillsammans och när vi vaknade va mitt humör på topp. Vi pussade litye på varandra och fick idag samåka. Det går inte att göra så ofta så det är en höjdpunkt. Då kan vi tillsammans lämna Troy på dagis och pussa varandra hejdå i bilen. Jag släpptes av vid jobbet och hade väl egentligen en bra dag MEN jag vet inte om det va hormonerna eller om det va tröttheten från dagen innan men jag ville bara grina hela tiden. Det blandades mellan känslan att gråta och känslan att vråla fula saker till folk eller tillochmed fantisera om att få välta min medmänniskor och orsaka dom smärta.


När det blev lunch hämtade Tobbe mig för en gemensam lunch och en snabbtitt i en fönsteraffär. Detta borde också vara helt underbat för vi kan aldrig äta lunch ihop men men. Icke sa nicke, jag satt mest och hulkade och såg ut som sju svåra år. Efter jobbpasset och när vi skulle åka hem kunde jag inte hålla mig och tårarna rann som på ett barn som blivit av med singossefilt. Jag körde bilen ett tag men insåg att vi kanske borde byta plats då jag gasade i konstig takt och satt och va arg på alla andra bilister. En stackars tjej kom åkandes i sin volvo och tuggade tugg-gummi. Jag blev så jäkla arg för att det såg ut som att hon tjagglade och tuggade som en fjortis. Hade en hel historia i mitt huvud om hur hon säkert va en dålig människa.


Vi stannade i affären och jag köpte massor med choklad och en skvallertidning för att kurera mig. Ska kanske tillägga att jag och Tobbe inte skulle fira idag utan ta det så snart vi är piggare och har mer pengar på kontot. Ifall du undrar varför jag bara köper gotte till mig..


Tobbe släppte oss hemma och jag satte Troy i badet. Sedan la jag mig i soffan med mina nyinköpta varor och åt choklad samtidigt som jag grinade.. Mycket moget..


När Tobbe kom hem fick jag världens kram och världens finaste rosor.


 


Först grinade jag för att jag inte hade köpt något och sen grinade jag för att jag blev så glad. Tobbe fortsatte krama mig samtidigt som tårarna rann och jag hulkade som ett barn. Han tog sedan styre ut i köket och lagade mat. Han gjorde den maten som jag bjöd honom på första gången han fick mat hos mig. Pommes, snitzel och kall bea sås. Det va kanon gott och jag lyckades äta utan att gråta.. så mycket iallafall..


Mätt och glad la jag mig i soffan och Troy testade sin anya saker och dansade glatt framför kameran


                          


Då grät jag för att han va så söt istället.. När klockan slog nio försökte jag mig p att ge Tobbe en kärleksförklaring och sen plockade jag med mig lillen som va upe på övertid så la vi hos i mitt och Tobbes sovrum. Vi slocknade som två ljus och idag vill jag inte gråta! Halleljua! Undra om det va gravidhormoner som spökade eller så va jag bara sjukt trött. Idag känner jag inte längre för att gråta och jag och Troy ska ha en mysdag hemma. Troys bästis Neo kommer över och jag misstänker att de ska leka med den stoooora bilen


Ha en bra dag alla!


  Tobbe, tack för att du står ut med mig.. älskar dig mest i hela världen    

Av Khim Falanius - 19 april 2012 07:25

Oj oj, hur gick det till egentligen? Har jag en son som är hela tre år..Innebär det att jag är tre år äldre då =)


Vi började denna stora morgon med att väcka honom med skönsång, bulle med tre ljus, nenne och juice. Självklart ockå paket! Han fick en agentväska med pistol, polisbricka, ficklampa, och handklovar. Hade även köpt en poliströja till lillkillen. Måste ju börjas i tid. Jag frågade ju häromdagen vad han ska bli när han blir stor och svaret va bov.. Men nu är polis poppis igen.


Efter morgonfirandet va det dagis i några timmar och världens gladaste kille fick flaggan hissad, barnen sjöng och han fick klistermärken i ett paket. När jag hämtade upp honom sken han som en sol och vi åkte tillsammans med Devin och Sandra till den gyllene bågen och åt hemskt nyttig mat..


Sen började det Troy hade väntat på. Vi bakade en glasstårta tillsammans och han va mer än medveten om att nör pappa kom hem skulle han få ett såå stort paket.

         


Ja min hemmagjorda maränger såg väl sådär ut men dom va goda och det va min första gång =) Glasstårtan va underbart god och lätt att göra. Receptet hittar du på alltommat.se

Man delade upp fyra liter glass och färgsatte två delar av den. Smälte ner en och en halv påse ahlgrens bilar och delade upp i glassen och strödde resten av bilarna på toppen. Runt glassen satte jag marängbitar och nobless. Det va skönt att förändra lite, oftast blir det gräddtårta. Jag gillar visserligen det med men det va kul med något nytt.


Så fort pappa Tobbe satte foten innanför dörren skrek Troy paaaakkkket pappa, paaaket pappa! Du kan tänka dig lyckan när han fick se det här..


 


Vi gav honom det här paketet innan gästerna kom så att han skulle hinna leka av sig lite. Visst ser han lite nöjd ut..


 


                                                        
   

Vi hann precis leka ute på gatan innan snön kom och sen va det dags att kamma till oss inför att våra gäster anlände. Herrskapet som kom va Tobbes föräldrar och hans syster Cecilia tillsammans med sina barn Tuva och Ola.


      


När farmor och farafar kom missbedömde Troy sin styrka och trodde på fullt allvar att han va hulken..


      Pappa fick snällt vara bärhjälp


     Slutresultatet fick kommentaren, Tufft! Tufft!


 

Om vädret tillåter ska vi ut med både bil och cykel idag. Måste isåfall bara leta i våra packlådor efter Troys hjälm.


När paketen va öppnade va tårtan fryst och klar och hela bordet sjöng Ja må han leva. Det blev dock lite för intimt eller så sjöng vi illa för Troy satt med armen för ögonen hela sången igenom..


    Blåsa ut ljusen va dock poppis.


 


Hela dagen va underbar och när Troy äntligen somnade vid 21 låg jag och Tobbe utmattade i soffan. Nu blir det kalas på Söndag med och sen får det snällt vänta ett år. 


  Grattis Troy, älskar dig i hjärtat     







Av Khim Falanius - 15 april 2012 21:43

Jag fullkomligt älskar söndagar. Kanske beror det på att jag bara är ledig varannan söndag. Det är något mysigt med att känna att man har en helddag med familjen. Sen blir det oftast en nyttodag av det med. Vi brukar ha som vana att göra en veckoplanering med maten för veckan och idag skötte vi det med. Det är lite mer planering just nu eftersom att Troy fyller hela tre år på tisdag.


Det där med nyttodag fungerade inte helt hundra idag. Jag va uppe och spydde i 5 omgångar i natt så jag sov någon timma på dagen och vi unnade oss att kolla på en film mitt på dagen. Jag älskar att kolla på film mitt på dagen. Då känner man sig så där spontan som man gjorde innan man blev mamma. Efter skönhetssömnen blev det dock andra bullar och vi åkte in till stan för att byta däck och handla. Troy va exalterad för att handla är något han tycker är kul. Todde jag.. Men sen såg han va pappa gjorde och då va jag plötsligt nitlotten. Pappa bytte däck och snickra och laga saker tillhör Troys favoritsyssla. SÅ jag fick snällt handla själv och  efter min veckohandling hittade jag en överlycklig och skitig liten kille.


 


 


Jag vet inte vad det är med lillkillen just nu men att stå still för att ta ett kort är i praktiken ömöjligt. 90

 proecent av alla bildserier ser ut så här..


       


Nu är alla söndags rutiner uppfyllda UTAN det viktiga.. tvätta! Glömde helt bort det och nu väntar en timmes längre vakentid än vad jag hoppats på..


P.s jag kan inte skriva vad det är ännu men Tobbe håller på och monterar ihop Troys födelsedagspaket och jag hör på hans mutter att det inte är helt lätt.. MEN vilken lycklig kille vi kommer ha här på tisdag   

Av Khim Falanius - 15 april 2012 21:31

Jag överdriver inte ens. Har du sett tvreklamen med fantafrisyren? Så såg Troy ut.. Jag har klippt honom en gång innan och då blev det väldigt bra men den här gången fick jag storhetsvansinne. Jag tyckte att jag va grym redan innan jag va halvvägs men sen började jag själv inse att det saknades lite hår här och var på sidorna och min lilla plutt frågade mig, Är jag fin mamma? Ja det är klart du e svarar jag klart och rymmer sen in på toan och ringer Tobbe för att be honom fixa en rakapaprat. Troy har aldrig använt en sån men det visade sig inte vara något problem.


 


        Så duktig!!


Slutresultatet blev lite kortare än vad jag hade velat. Va tvungna att ta 3 mm på sidorna för att gömma mina hack och felklippningar.. Frisyren är supertuff när håret är iordninggjort men utan det så blir den lite helikopterplatta. Men ingen är gladare än Troy som tittar sig i spegeln och säger, tufft! Så tufft mamma. Det är ju ett bra betyg :)


    Får nog ändå erkänna att han är tuff den lille. Det har han rätt i!



Av Khim Falanius - 15 april 2012 20:43

Ja enligt Troy är det lite så. Han gillar tanken på påskharen och ääälskar det han lämnar efter sig, dvs godis men samtidigt är påskharen lite läskig.. Egentligen är det inte konstigt att Troy känner så, han tog ju trots allt Troys nappar.


En vecka innan påsk bestämde vi oss här hemma att det va dags för Troy att inte ha nappar mer. Han fyller ändå tre år nu den sjuttonde April. Sen är de inte billiga heller. Ok om de hade hållt länge men lilleman här hemma har en förmåga att bita sönder dem så snart han har fått en ny. Från början va planen att han själv bara skulle uptäcka att napparna inte va för honom.. Ja, lite naivt tänkt av oss kanske.. Men faktum va att han istället blev helt galet besatt av dem på nattetid. Han skulle ha en i munnen och gärna en i var hand med. Direkt när vi hämtade honom på dagis skrek han nappen mamma!! Nappen. Så enda anledningen till att vi inte tagit bort den tidigare va lathet. Vi orkade verkligen inte ta den fajten. Men så sa vi ju inte till varandra utan istället pratade vi om hans trygghet som vi inte ville ta ifrån honom och hur han skulle vara ledsen och må dåligt.. Ja jag vet, det va liksom jobbigare för oss än vad det i slutändan va för Troy.


Som sagt så va det en vecka innan påsk som vi bestämde oss men det va inte helt enkelt. Tobbe va så mycket mer säker på sin sak medans jag tyckte att det kändes så jobbigt. I min värld är Troy min bebis. Han blir så stor utan nappen. Se tycker jag konstigt nog att det är snyggt med napp och älskade att matcha dem med hans kläder.

Sen så är det en grej till  som jag fullkomligt älskar och det är när Troy är nybadad och har en ny  pyamas på sig och en napp i munnen. Det finns inget mysigare än det. Jag ääälskar verkligen det underbart gosiga ögonblicket. Ja, du hör ju, det är i efterhand helt uppenbart att problemet låg hos mig och inte Troy..


Så hur gjorde vi då.. Jo vi började prata om det med Troy en vecka innan påsk. Förklarade att på skärtorsdagens natt skulle påskharen hämta hans nappar och lämna ett påskägg med godis. Det va påskharens bebisar som behövde nappar. Troy va helt med på detta och vi pratade varje dag om hur det skulle gå till. Sen när skärtorsdagen närmade sig började han ångra sig. Men han bråkade inte om det eller grät. Han bara sa att , nä jag ha napparna här. När han sa så nämde vi egentligen bara påskaharens bebisar som inte hade några nappar. Då tyckte Troy synd om dom och gick med på att lämna bort napparna.


Så vi slog in ett paket och lämpligt nog blev det ett påskägg. Vi satte påskris i hans fönster så att påskharen skulle hitta till honom.


 


   Vi la påskägget i Troys hylla och va helt ärligt lite nervösa för hur natten skulle bli men så fel man kan ha! vi lät Troy somna i soffan, han ville mysa och ligga väldigt nära den kvällen. Sen la vi honom i hans säng och när klockan blev ca tre kom han trippadens in till oss och frågade efter napparna. Vi förklarade att påskharen hämar ju dom. Han nöjde sig och somnade. Sen vaknade han med ett ryck klockan sex och vågade inte gå in själv. Ifall att påskharen skulle vara kvar där.


 


De här godisgåvorna gjorde att påskharen plötsligt va poppis.


 


 


Så klockan sex på morgonen satt det ett godistroll i vår säng.. Hur nöjd som helst..


       Blev ingen frukost den dagen..


En enda gång sen dess har han egentlig velat ha nappen och det va när godiset va slut som han ville byta tillbaka. Den kommande natten ville han också mysa och ligga nära och han gnyded i sömnen och sov oroligt den natten. Annars så har jag insett att det är dags för mig att låta honom vara den stora killen som han är redo att vara. Det är väl tur att jag har en bebis i magen annars hade väl stackars Troy fått ha napp till han är 15..


Så till er som ska sätta igång med projekt "bort med nappen" har jag bara några tips.

* Bestäm er verkligen och prata ihop er hur man ska säga och göra när olika frågeställningar kommer upp

* Förebered lillen eller lillan på vad som ska hända och prata om det, gör det så det blir lite spännande och kul

* Slutligen, lycka till!


Av Khim Falanius - 4 april 2012 20:52

Tänk att om några månader har vi en familjemedlem till. Våran underbara Troy ska verkligen bli storebror. Vi var på ultraljudet för två dagar sedan och fick höra att våran lilla bebis har det hur bra som helst. Han/hon är i perfekt storlek och allt som går att se är precis som det ska vara. Jag har en hel del att skriva om personalen och dess uppfattningar om vad som är rätt och fel men det tar vi en annan gång. Jag vill nöja mig med att skriva dom orden som ligger närmst till hands.


Tacksamhet, förväntansfull, lycklig, nervös, varm, kär


 



Av Khim Falanius - 4 april 2012 19:57

Ibland känns det extra tråkigt att ha mamma och pappa så långt borta. Jag vet att det bara är en bilresa på 3,5 timmar men jag önskar så att man kunde få ha det där naturliga och vardagliga. Missförstå mig inte för jag har en underbar kontakt med både mor och far men jag skulle vilja kunna ringa när jag är på väg bara för att ta en fika eller en promenad med hundarna. Sen har vi ju Troy. Han är helt tokig i sin morfar och mormor och hade han fått bestämma hade vi åkte dit var och varannan dag.


I söndags kom morfar för att övernatta på vår soffa innan han skulle hämta sin nyinklöpta soffa på kungsmöbler här i Jönköping. Troy bubblade av lycka! Han fick påskägg och bubblorpinne. Hmm det heter nog inte bubblorpinne man jag kan inte beskriva det på bättre sätt. Du får snällt använda fantasin..

När jag stod och gjorde maten på kvällen hörde jag hur Troy kiknade av skratt samtidigt som han ropade att "morfar är en bebis" om och om igen. Lilleman har kommit in i en ålder eller period där han uppskattar att retas. Finns speciellt inte mycket som är roligare än att reta morfar.

Efter en festmåltid som gjorts för att fira att Morfar nyss fyllt år så va det dags för kaka. Jag hade bakat chokladrutor och ett ljus satt i morfars  bit. Troy bestämde att detr skulle blåsas upp en ballong med. Det va enligt Troy extremt viktigt. Sen blev det skönsång och troy hade köpt ett kort med lite lotter till sin morfar.


Jag har inga kort från just det här besöket men besöket innan dokumenterades med mobilkameran.


 


Visst matchar dom!


    


O nej, pappa är inte så farlig som han ser ut, han har bara glömt solglasögonen..


Hade tyvärr inga kort på min fina mamma men om jag känner henne rätt så är hon ganska nöjd över det. Jag ska tvångsfota henne i sommar!


Lilla mamma och pappa, jag älskar er så   


  



Ovido - Quiz & Flashcards