khimfalanius

Alla inlägg under oktober 2011

Av Khim Falanius - 6 oktober 2011 07:36

Tänk att man i nästan 2 års tid har letat efter drömhuset på landet och så blev det ett villområde i Habo. Det är inget rött hus utan det är ett svart timmerhus. det blir inte alltid som man tänkt va? Men ändå helt otroligt bra!


Anledningen va 2 stycken till förändringen:


1) Kostnad. Husen på landet är sjukt dyra nu och vi kunde egentligen bara tänka os några olika områden. Det gör ju att man begränsas otroligt och sista tomten vi budade på hamnade på 600 000 då utan el och vatten. Först blev vi nedslagna av förlusten i den budgivningen men redan dagen efter kände man sig faktiskt lättad. Månadskostnaden skulle bli för tuff och nästa barn skulle bli en kostnadsfråga


2) Det känns så mycket lättare med barn i det här området. I Habo är det grönområden precis överallt och massor med lekplatser. Du kan nästan komma vart du vill via cykelvägar. Det finns bra anknytningar till Jönköping samt affärer, bank, apotek, vårdcentral och inte att glömma Systembolag! Jag ville egentligen skriva systembolaget först i meningen men jag kände att min bullmammestatus drogs ner av det :)


Så nu har vi äntligen vårt hus. Så som man har längtat och så som man har kämpat för att komma hit. Det känns helt overkligt bra. Habo i sig känns perfekt och huset är så mysigt! Det är redan väldigt fräscht men inte alls så som vi vill ha det. På tok för mkt mörkt och framförallt furu. Denna furu! Blä va jag har svårt för det. Vi har ännu inte fått upp alla lådor men så fort det är klart ska vi sätta oss ner och se vart vi ska börja. Det ska bli en sträng regel. Endast ett rum i taget! Dels för att varje rum kommer bli dyrt då det är stora furugarederober som sattes in när huset byggdes på 80 talet. Så man behöver fixa både golv och väggar. Och dels för att vi inte ska leva i kaos!


Jag har så mkt möbler som ska renoveras och målas men det har jag lovat att göra i anslutning till det rum som görs. Moget va?


Jag tog några kort som jag slänger in bara för att det är kul!


  

Troy kollar in området


 

Finns massor av skogsvägar att utforska. Ingen är lyckligare än Zappa!


    Öppna spisen är ljuvlig. Ska målas helvit!


  

Älskar laga mat i vårt kök.


  Lilla Troysan tycker också om att laga mat numera =)


 

Vi ska göra om hela köket men det är så fräscht så det får nog snällt vänta i nåt år. dock ska vi lägga liggande panel och vitmåla där tapeten är idag på den här bilden.


 

Kände mig pysslig och plockade lite rönnbär och dekorerade vår lampa med. Fick den av svärmor och svärfar. Tänke lägga i sprayade kottar till jul med. Eller har du något förslag på något jag kan lägga i?


Det kommer komma mer bilder och mer inlägg längre fram. Vi har inte internet eller tv ännu så jag är inte så hemskt aktiv just nu. Lite för tålamodsprövande och köra via Iphonen.


Nu ska Troy bada i baljan i duschen. Har ju inget badkar nu så man får improvisera =)


Ha det så bra!


Ovido - Quiz & Flashcards